Zien zonder ogen – ongelooflijk!

Kinderen zijn geweldig!

Ik mocht 3 kinderen coachen met Zien zonder ogen, twee zusjes (van 9 en 11 jaar) en hun neefje (van 7 jaar).
De zusjes had ik al eerder gecoacht met Zien zonder ogen, en dat was al heel bijzonder, maar deze sessie ging al mijn verwachtingen te boven!


Zien zonder ogen, met een masker op

De meiden konden niet wachten om het masker op te zetten.
Het zijn maskers die absoluut geen licht doorlaten. Pikzwart als je je ogen open hebt, wanneer je het masker op hebt.
Het neefje vond het wel wat spannend.
Die wilde het masker steeds afzetten. En dat mag natuurlijk, want zodra iets ‘moet’, of als er angst of spanning is, wordt de linkerhersenhelft actief en is er van intuïtie geen sprake meer.
En daar gaat het nu juist om.


De oefening met de bekers

Als eerst deden we dit keer een oefening met de bekers. We zetten 23 bekers ondersteboven op tafel.
De maskers gingen op.
Ik verstopte een poppetje (een gehaakte Geel, de hoofdrolspeler uit mijn kinderboek ‘Hoe Geel weer geel werd’) onder 1 van de bekers.
Ik rommelde een beetje met alle bekers, zodat ze niet zouden horen waar ik Geel verstopte.
Daarna mochten ze zoeken onder welke beker Geel zat. Terwijl ze het masker dus op hadden.
Het oudste meisje legde zonder enige twijfel haar kraaltje direct op de juiste beker. Zij had Geel gevonden!
Ze wilden allemaal nog een keer proberen, en nog eens, en nog eens…
Vijf keer achter elkaar vond ze het poppetje! Ze was trefzeker, twijfelde geen moment.


De oefening met de gekleurde kaarten

Iedereen kreeg 3 kaarten, waarvan er 2 dezelfde kleur hadden.
De maskers gingen op. Ik schudde ieder setje kaarten van iedereen nog even door elkaar.
De opdracht was om de twee kaarten die dezelfde kleur hadden, bij elkaar te zoeken.
Dit keer hadden ze het allemaal goed! En zo snel!
Nog 4 keer wilden ze deze oefening doen.
En ze hadden ze steeds allemaal goed!


De oefening met 4 verschillende kleuren bekers

Met deze oefening staan er 4 verschillende kleuren bekers voor de deelnemers.
De opdracht was, om de roze beker te vinden.
Achter elkaar vond de oudste de roze beker.
Zo wonderlijk om te zien dat er geen greintje twijfel bij haar zat en hoe snel ze de opdracht uitvoerde.
Ze bleef zoals afgesproken met haar masker op zitten wachten tot haar ome P zijn roze beker had gevonden.


Ongelooflijk!!!

Wat het meisje na de sessie vertelde, vond ik echt ongelooflijk.
Ze vertelde dat ze had gezien hoe ome P zijn roze beker aan de kant zette. Dat had ik ook gezien.
En dat ze blij was, dat hij de goeie had gekozen. Maar dat hij daarna toch weer verder zocht.

Hoezo kon zij dat zien dan??? Ze had een masker op!

Zoals ik al schreef (zie site): kinderen tussen de 5 en 12 jaar kunnen dit het gemakkelijkst, doordat ze meer op hun intuitie vertrouwen (rechterhersenhelft) en minder gebruik maken van hun denkvermogen (linkerhersenhelft, de hersenhelft van de logica; het denkende brein).
Voor volwassenen is het een grotere uitdaging, doordat wij vaak overtuigingen hebben, en doordat onze linkerhersenhelft actiever is door alle ‘kennis’ en aangeleerde patronen en denkbeelden die wij hebben overgenomen.

Kinderen staan nog open voor de magie waarin alles mogelijk is.
Heerlijk.


Voordelen van deze nieuwe manier van coachen

De mens van vandaag de dag is voornamelijk naar buiten gericht.
We kijken en vergelijken ons met anderen, de groepsdruk weegt enorm, iedereen wil ‘erbij horen’.
Door het masker wordt het kijk-zintuig, onze ogen, helemaal afgesloten.
Hierdoor worden andere zintuigen geactiveerd. Ook onze innerlijke zintuigen. Onze intuïtie.

Hierdoor gaan we steeds meer op onszelf vertrouwen.
Ons zelfvertrouwen groeit dus, onze intuïtie, onze emoties raken meer gebalanceerd, maar ook onze twee hersenhelften.
Daardoor wordt het leren makkelijker (cognitie), het geheugen wordt beter, school wordt gemakkelijker, eigenwaarde groeit, het contact met het eigen lichaam wordt sterker, waardoor er meer vertrouwen komt en er komt meer rust (ook beter slapen).