Zien zonder ogen
Jaren geleden zag ik video’s van kinderen die met een zwart masker op (waar ze niets doorheen konden zien) spelletjes doen, lezen, puzzels maken en zelfs fietsen!
Het bleek dat zij gebruik maken van hun ‘heldere zicht’ en dat het zelfs meetbaar is!
De Netflix-film ‘Het wonderlijk verhaal van Hendrik Meier’ (‘The wonderful story of Henry Sugar’) (2023) gaat over een rijke man, die zijn vermogen om te ‘Zien zonder ogen’ oefent, zodat hij nóg rijker kan worden. Zijn bewustzijn groeit, en de film krijgt daardoor een verrassend einde.
Voor mij geldt de regel dat ik pas kan zeggen of iets waar is, wanneer ik het zelf ervaren heb.
Dus toen het op mijn pad kwam, greep ik het meteen aan, want ik was heel benieuwd naar dit fenomeen.
Juist doordat de kinderen van nu dit heel makkelijk op kunnen pakken.
Hersengolven en hersenhelften
Ik deed mee aan een workshop ‘Zien zonder ogen’ van Iris Huizing, bij de Metaal Kathedraal in Utrecht. Iris is hier al sinds 2017 mee bezig en heeft zelfs samengewerkt met Dan Winter, die de wetenschap achter deze gave heeft onderzocht en begrijpelijk maakt.
Dan Winter is één van de kopstukken van de wereld die zich bezighouden met het bewijzen van allerlei schijnbaar onmogelijke zaken op het gebied van energie en Bio-Feedback. Zijn kennis is duizelingwekkend. Hij is ook, samen met Patrick Botte, het brein achter de app waarmee de activiteit van de verschillende hersengolven van deze kinderen, die Zien zonder ogen, opgemeten kunnen worden.
Hieruit blijkt, dat wanneer de kinderen gevraagd wordt hun vermogen van hun ‘outer vision’ te activeren, de gamma-, bèta- en alfa-frequenties krachtig toenemen en dat de linker- en rechterhersenhelft synchroniseren.
Het lijkt alsof ze door een tunnel kunnen waarnemen.
Soms begint het met het waarnemen van een stipje of ‘sterrenhemel’ of lichtflitsen, dat zich door oefening kan uitbreiden naar volledig waarnemen.
In het begin zien sommige kinderen alsof ze door een rietje kijken, waardoor ze echt moeten focussen.
Dat verklaart waarom ze soms ‘vanuit hun ooghoeken’ lijken te kijken met het masker op.
Zelf ervaren
Hoe gaaf was het, om zelf te ontdekken dat zelfs als ik achter een pikzwart masker zit waar ik echt helemaal niets doorheen kan zien dat ik nog steeds kan ‘zien’!
Ik vond – en vind – het fascinerend!
Maar ik had geen verwachtingen en dat bleek heel goed te zijn.
Mijn nieuwsgierigheid, niets blokkeren door beperkende overtuigingen (zoals ‘dat bestaat niet’ of ‘ik zal dat vast niet kunnen’), kinderlijke speelsheid en vooral het openstaan voor alle mogelijkheden bleken ook helpend te zijn om in die hogere staat van bewustzijn te komen. Dat is onze natuurlijke staat, waarin ons vermogen om ‘helder te kunnen zien’ zich opent.
Bizar
Eerst deden we een oefening waarbij Iris een balletje onder een beker verstopte. Onder één van de 60 bekers die op tafel stonden.
Terwijl wij met onze rug naar de tafel stonden en ons zwarte gezichtsmasker ophadden, waar nog geen straaltje licht doorheen kwam.
Het lukte mij in 1x om mijn gele balletje op de beker te leggen waar het balletje onder lag!
Bijna alle oefeningen verliepen vlekkeloos.
De meest bizarre was de oefening waarin ik geblinddoekt een boek kreeg aangereikt van Iris.
Toen ik het aanpakte en mijn hand erop legde, kon ik precies aanduiden waar letters stonden, dat die donkerblauwe waren, dat de randen geel waren, waar een klein stukje roze was, en waar nog meer letters stonden en dat die bordeaurood waren.
(Zie foto bovenaan deze pagina).
Bizar.
Hoe dan???
Voordelen
Er blijken over de hele wereld steeds meer scholen te zijn, die dit Zien zonder ogen aanleren aan kinderen. Vooral hyperactieve kinderen en HSP-kinderen blijken hier baat bij te hebben.
Niet zo heel erg vreemd, als je de voordelen eens op een rijtje zet, zoals:
- Grotere balans in energie en emoties
- Hersenfuncties verbeteren
- School wordt makkelijker
- Gevoel van eigenwaarde groeit
- Toegenomen creativiteit en intuïtie
- Meer geduld
- Beter contact met het lichaam
- Verbeterde cognitieve functies
- Verbeterde geheugenfuncties
- Verbeterde emotionele stabiliteit en spreekvaardigheid
- Verbeterd empathisch vermogen en medeleven
- Meer rust, beter slapen
“Het is het in balans komen”, zoals Iris in dit filmpje uitlegt, “of liever gezegd: het terugkeren naar onze natuurlijke staat van Zijn”.
Samenspelen met je kind
Kinderen (vooral tussen 5 en 12 jaar) blijken dit veel makkelijker en natuurlijker op te kunnen pikken dan als je ouder bent dan 12 jaar. Bij jonge kinderen is het denkvermogen nog niet zoveel geactiveerd. Zij doen meer intuïtief en leren spelenderwijs.
Vooral voor ons volwassenen is het soms een uitdaging, omdat wij zitten vastgeroest in oude overtuigingen en programmering over wat waar zou kunnen zijn en wat niet. Wij zitten meer ‘in ’t hoofd’.
Door verschillende oefeningen komen onze hersenhelften weer in balans. Onze linker-hersenhelft (die van de logica), die veelal overheerst, komt tot rust, en onze rechter-hersenhelft (intuitie, creativiteit) wordt actiever.
En dan is het een zoektocht in jezelf. Op welke manier neem jij waar? Welk innerlijk zintuig is bij jou het meest actief?
Er is geen ‘one size fits all’ methode. Het gaat erom in een hogere staat van bewustzijn te komen, waardoor je je terugtrekt uit de uiterlijke zintuigen (zien, horen, ruiken, proeven, voelen en het denken) en terugkeert naar jouw natuurlijke staat van Zijn, die de meeste van ons volwassenen even kwijt waren.
In een sessie met jou (en als je voor je kind komt samen) laat ik je ervaren welke oefeningen je kunt doen, ook oefeningen waardoor je tot rust komt en in die hogere staat van bewustzijn komt.
Uiteraard ga je samen ervaren en kunnen jullie samen thuis aan de slag met de oefeningen.
Het is een speelse manier van elkaar leren zien, vertrouwen, samen genieten en plezier hebben, elkaar motiveren, enthousiasmeren en op een ontspannen manier in het leven staan.
Klik hier voor de Workshop Zien zonder ogen
en hier voor mijn blog ‘Zien zonder ogen – de hersenhelften’.
Kijk op mijn YouTube-kanaal Petra Helbers, Zien zonder ogen voor meer inspirerende filmpjes.