Passend onderwijs
Heb je een kind thuiszitten dat op geen enkele school lijkt te passen, maar echt wel graag wil leren?
Of eentje die met tegenzin en buikpijn naar school gaat en na school volledig uitgeput weer thuiskomt?
Of niet begrepen wordt op school en klemloopt bij het leren? Of niet naar school kan?
Of een kind dat achterloopt en wat extra aandacht kan gebruiken?
Waar past jouw kind nou eigenlijk? En is er wel zoiets als ‘passend onderwijs’?
Leren is leuk
Ik heb er heel wat voorbij zien komen als juf. En als ze dan toch een heel uur naar school moesten komen van de leerplichtambtenaar, hoe leuk was ’t dan om ze dan toch zover te krijgen om mee te doen. Want dat Engels bijvoorbeeld, trok toch echt wel. Want dat was gewoon een feestje, bij ons in de klas. Want we praatten echt Engels met elkaar, na een paar lessen al!
Ik was wel ‘streng’, want ook deze kinderen moesten zich gewoon, net als de andere kinderen, aan de regels houden en hun huiswerk maken. Want dan konden we steeds verder gaan met de woorden die we al kenden.
Maar wat had ik er plezier in, als ze dat dan deden, en persé dat ene uurtje wilden meemaken op school, in onze les. Heerlijk.
Onvoorstelbaar hoe snel kinderen dingen kunnen oppikken als je het maar leuk maakt en aan laat sluiten op wat hen boeit.
Niet alleen kinderen in het voortgezet onderwijs, maar ook kinderen in het basisonderwijs kunnen ertegenaan lopen, dat ze ‘niet passen’ in het onderwijs dat geboden wordt. Gewoon omdat het te oubollig is. Rijtjes sommen maken, kan dat nou echt niet leuker?
Coachhond Jet als hulpjuf
Coachhond Jet is echt een geweldige hulpjuf. Zij maakt eigenlijk alles leuk:
Rekenen
Ze kan bijvoorbeeld helpen bij het aanleren van de telrij, doortellen, terugtellen, ordenen, optellen, aftrekken…
Het sterke punt van werken met Jet is dat de leerstof direct in de ervaring wordt gebracht. Daardoor blijft het niet bij een theoretische leerstof, een ‘hoofdding’.
Taal
Coachhond Jet kan helpen bij het aanleren van het alfabet en leren lezen.
Ze is een zeer geduldig dier en houdt ervan om voorgelezen te worden. Hoe heerlijk is het om voor te lezen aan iemand die het niet erg vindt als je een foutje maakt of als je gewoon heel erg l-a-n-g-z-aa-m leest?
Perfect ook bij het aanleren van een grotere woordenschat (NT2 of taalachterstand), want er is altijd wat te beleven met Jet, wat ‘ondertiteld’ kan worden.
Bewegingsonderwijs
Ideaal voor bewegingsonderwijs: balansoefeningen, samen met Jet spannende parcourtjes lopen en oefeningen doen, de mogelijkheden zijn onbegrensd.
Vooral voor kinderen die niet zoveel buiten komen, bijvoorbeeld voor gamers, blijkt Jet altijd een goede stimulans te zijn om een paar keer per dag naar buiten te gaan.
Aansluiten op wat er is
Ik werk altijd vanuit de beleving van het kind. Wat sluit aan? Wat kan het kind al? Maar vooral: wat vindt het kind leuk?
Eerst daarmee aan de slag om (weer) zelfwaardering op te bouwen en van daaruit steeds wat meer uitdaging om de volgende stapjes te kunnen nemen.
Geweldig om te zien hoe creatief kinderen zelf dingen kunnen aandragen wat ze met Jet kunnen doen om dingen aan te leren.
En soms is Jet’s aanwezigheid alleen al voldoende.
Plaatjesdenker, beelddenker
Zelf ben ik een beelddenker, een plaatjesdenker.
Als ik les had gekregen van iemand die dat begreep, had het mijn leven op school een stuk eenvoudiger gemaakt.
Bij beelddenkers moet je beginnen met het complete plaatje. En daar, als aan een kapstokje, alle losse onderdelen aan hangen. Dan wordt het een geheel.
Ik hou van tekenen en maakte als juf al overal striptekeningen bij, waardoor de leerstof makkelijker werd onthouden.
Veel kinderen van tegenwoordig hebben veel minder met geschreven woorden. Die zien een filmpje en halen daar in een paar seconden alle informatie uit die ze nodig hebben. Hun brein lijkt ook veel sneller te gaan dan het mijne. Als je ziet ook hoe behendig sommigen al zijn met de computer op heel jonge leeftijd…
Daarbij zijn er opeens veel meer kinderen met dyslexie, omdat hun brein anders werkt. Ze kunnen om letters ‘heenlopen’ in hun hoofd, waardoor bijvoorbeeld de p, q, b en d precies hetzelfde zijn; alleen van een andere kant bekeken.
Veel van mijn leerlingen pikten door de methode ‘Ik leer Anders’ al heel snel het hele alfabet op. Gewoon door de visuele indeling.
Ook de woordenschat kon makkelijk aangeleerd worden, door de woorden als ‘pdf-jes’ op te laten slaan in hun hoofd. Zelfs van vreemde talen.
Rekenen en leren klokkijken werd er ook gemakkelijker door.
Maar ik vind het vooral ook heel belangrijk om aan te sluiten op wat het kind zelf leuk vindt.
Houdt hij van vissen? Dan leren we lezen uit boeken over vissen.
Houdt ze van muziek? Dan leren we Engels door Engelse liedjes op YouTube te bestuderen.
En uiteraard leer ik ze graag het belangrijkste: de kennis over het Zelf. Over emotionele intelligentie, mentale intelligentie, lichaamsintelligentie, leven in harmonie, omgaan met hun eigen energieën, waardoor ze invloed kunnen uitoefenen op de wereld om hen heen.
Kortom: hoe wordt jij, met al jouw unieke talenten en bijzonderheden, jouw beste Zelf?
Extra
Ik heb jaren in het praktijkonderwijs lesgegeven, aan kinderen met een fysieke, verstandelijke en/of psychische uitdaging (ASS enzo), dus ik ben van alle markten thuis: Engels, koken, handvaardigheid en techniek, tekenen etc.
En mocht jouw kind wat extra zorg nodig hebben: ik heb jaren gewerkt met kinderen en volwassenen in rolstoelen, dus ik kan prima met tilliften en douchestoel overweg.